Vi har mottatt pris!

Vi har mottatt pris!

For en fredelig sameksistens mot ekstremisme og radikalisme med «Global Dignity»

Tusen takk til Mangfoldhuset som har tildelt Global Dignity og H.K. H. Kronprins Haakon en flott pris.

Mangfoldhusets hovedvisjon er et samfunn som praktiserer fredelig sameksistens. Dette er bakgrunnen for Mangfoldhusets arbeid innen dialog og engasjement i ulike aktiviteter.

Ett konkret virkemiddel i denne sammenheng er Pris for Fredelig Sameksistens. Denne går årlig til en organisasjon eller enkeltindivid som har utpekt seg som bidragsytere på dette feltet. I mange år har prisen vært delt ut sammen med Språk- og kulturfestivalen. Blant annet Gunnar Stålsett, Olav Thon, Svein Tindberg og Kari H. Partapuoli er tidligere mottakere. Valgkomiteen har kommet fram til at prisen for 2015 tildeles Global Dignity Norge og H.K.H. Kronprins Haakon. Valgkomiteen består av medlemmene ved Mangfoldhusets nasjonale styre.

Les mer her>>

Paneldebatt på Nobels Fredssenter

Paneldebatt på Nobels Fredssenter

Verdensbildet – også Europa – er preget av dype konflikter og store utfordringer. Fattigdom, borgerkrig, religion og kultur er noe som bidrar til å drive mennesker fra hverandre. Det er lett å miste motet, og åpne opp for sinne, hat og hevntanker og kanskje til og med troen på mennesker.

Hvordan skal vi unngå å miste oss selv og det menneskelige felleskapet når så mye tilsynelatende splitter? Hvordan skal vi klare å holde fast på våre grunnleggende verdier når de står under hardt press?

Den verdensomspennende organisasjonen Global Dignity hadde 27.-29. april sin årlige ledersamling i Norge. I den forbindelse inviterte Global Dignity til paneldebatt og samtale om hvordan vi kan holde fast på det gode, det dypt menneskelige i oss, i en tid med mye polarisering og konflikt som lett skaper splittelse i samfunnet. Stemmer fra alle verdensdeler deler sine perspektiver på hvordan å møtes i en urolig tid. Hvordan å holde fast på en menneskelig kjerne som forener oss tross alt mer enn den skiller? Hvordan kan vi best snakke sammen og klare å leve med ulikhet?

Se filmen fra paneldebatten her:

Innledning ved Sven Mollekleiv, Røde Kors, Lars Gule – førsteamanuensis ved HiO, institutt for internasjonale studier, Anine Kierulf – forsker ved Senter for Menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo og Pekka Himanen – filosof og grunnlegger av Global Dignity sammen med Kronprins Haakon og John Bryant. Samt Phuti Mahanyele- styreleder i Sigma Capital og Country Chair for Global Dignity Sør-Afrika.

Bli bedre kjent med vinnerne av bildekonkurransen

Vi har tatt en liten prat med noen av vinnerne av bildekonkurransen for å bli litt bedre kjent med dem! Vi har stilt spørsmålene: Hva tenker du om verdighet? Er det noe du er spesielt opptatt av? Og hvordan ser dine drømmer om fremtiden ut? Er det en kunstart, eller noen kunstnere du er inspirert av?

På restaurant

MARTIN HALVORSEN, 16 år, Hetland vgs.

Martin er 16 år og går media og kommunikasjon på Hetland vgs i Stavanger. På spørsmål om hva han tenker om verdighet, svarer Martin: – Jeg tenker at det går ut på å ha respekt for folk som har det vanskelig, så når du er snill mot andre og tar hensyn så vil du få en positiv verdi, altså verdighet. For fremtiden drømmer Martin om å finne noe han trives med som han kan drive på med i mange år fremover i tid, og som han vil synes er like kjekt hver dag. Martin ramser opp tre favoritter innen film, musikk og kunst og det er henholdsvis “John wick”, elektronisk musikk som Kygo og liknende, og Richard Bentley.

 

SILJE FUGLEBERG, 16 år, Hamar katedralskole

Silje går første året på media og kommunikasjon på Hamar Katedralskole. Verdighet er i følge henne: – Å vise respekt og empati ovenfor andre, samtidig som at man har nok verdighet ovenfor seg selv til å ta verdige valg som påvirker eget og andres liv i positiv retning. Selv har Silje en drøm om å reise hele verden rundt og lage musikkvideoer. Ellers er hun spesielt opptatt av at de rundt seg har det bra, og at hun kan være med på å gjøre deres hverdag litt bedre. Blant sine favoritter lister Silje opp “Boyhood” av Richard Linklater og “The Perks Of Being a Wallflower” av Stephen Chbosky som sine favorittfilmer, og “Looking for Alaska” av John Green er hennes favorittbok. Favorittkunstneren er fotografen Trine Hisdal, og til slutt kan Silje fortelle at musikksmaken er variert: – Musikken jeg liker er alt fra indie rock/pop til rap.

 

THEA KRISTINE ALMSBAKKEN, 16 år, Hamar katedralskole

Thea går første året på medier og kommunikasjon på Hamar katedralskole. Som mange andre, har også Thea fattet noe av essensen i verdighetsbegrepet: – Verdighet handler mest om å vise respekt både for seg selv og for andre. Thea ønsker å ta vare på minner med venner og familie til hun blir gammel, og derfor er hun veldig opptatt av å ta bilder og filme. – Denne tiden får jeg ikke tilbake og må utnytte tiden nå som jeg har den, legger hun til. På spørsmålet om drøm om fremtiden gir Thea et utfyllende svar, og sier uttrykkende at det er mye hun har lyst til å gjøre. Først og fremst trekker hun frem at hun vil lykkes med det hun vil drive med. Hun sier hun ønsker å lage musikkvideoer, ta bilder, designe og få minner for livet. – Jeg vil reise til steder jeg aldri har vært og oppleve nye kulturer.

Theas favoritter innen film er veldig mange, men hun nevner “The Perks of Being a Wallflower”, “Kon-Tiki”, “The Martian” og “Lucy”. Favorittbøkene er “The Perks of Being a Wallflower” og “The Scorch Trials”. Favorittkunstnerne er Trine Hisdal og Banksy. Blant favorittene innen musikk svarer Thea – Alt fra Foo Fighters, Fleetwood Mac, Kings of Leon og Kid Astray.

 

SANDRA MYHRE, 17 år, Bjerke vgs

Sandra går medier og kommunikasjon på Bjerke videregående skole i Oslo. Sandra har klare tanker om verdighet: – Jeg synes alle bør behandle hverandre med respekt uansett kjønn og rase, fattig eller rik! Alle er verdt like mye. Videre er hun opptatt av at alle rundt henne skal ha det bra og behandle hverandre med respekt. Favorittartistene til Sandra er Sia, Demi Lovato og Karpe Diem. – De skiller seg ut på en bra måte og har viktige budskap i sangene sine, legger hun til. Sandra drømmer om å få en god utdannelse som gjør at hun tjener godt, og etter videregående er planen å studere økonomi.

 

MARIUS HØGTUN, 17 år, Breivang vgs

Marius Høgtun går andre året på medier og kommunikasjon på Breivang videregående skole i Tromsø. På spørsmålet om verdighet trekker Marius frem at verdi er noe alle har, uavhengig av kjønn, alder, identitet, seksuell legning, religiøs bakgrunn eller kultur. Han er spesielt opptatt av at alle skal behandles likt, og at en skal kunne være seg selv. – Du skal kunne gå i det du vil, si det du vil, og være den du vil være, legger han til. Musikksmaken til Marius heller mest mot indiepop, men han hører også en del på listepop og festmusikk. Og han hører mye på musikk: – Egentlig hvor enn jeg er. I dusjen, når jeg sover, hos tannlegen, på skolen, på do, på bussen, på jobb og ved middagsbordet. Marius’ drøm om fremtiden er å være ferdigutdannet lærer som 24-åring.

Tekst: Florina Zagragja

Vinnerne på oslotur!

Vinnerne av bildekonkurransenMunchmuseet

Onsdag 17. februar var vinnerne av bildekonkurransen invitert til Oslo. På programmet stod blant annet besøk på Munchmuseet og  utstillingen Mappelthorpe + Munch. Vi fikk en times omvisning og innføring i Mappelthorpes fotokunst og Munchs malerier. Flotte, sterke svart/hvitt fotografier som inspirerte elevene!

I et litt kaldt og surt vintervær tok vi T-banen til Jernbanetorget der vi spiste en god lunsj, og ble bedre kjent med hverandre. Vinnerne kom fra flere steder rundt om kring i landet, Marius fra Tromsø, Thea og Silje fra Hamar, Sandra og Navtinder fre Bjerke i Oslo, alle elever på Medier ogkommunikasjon. På restaurantMartin fra Stavanger som også var en av vinnerne, hadde dessverre ikke anledning til å komme.

Etter lunsj bar det til Sentralen, der Global Dignity har sine lokaler, og en inspirerende time om visuell kommunikasjon med Martin Giæver som var en av jurymedlemmene. Martin gikk også gjennom bidragene med elevene og alle fikk gode tilbakemeldinger og fikk fortelle litt om hvordan de hadde tenkt for å løse oppgaven.

Klokken 16 kom Kronprins Haakon på loftet på Sentralen, dagens galleri, for å utpeke vinnerne.  Kronprinsen gratulerte elevene, takket for fine bidrag, og leste opp juryens begrunnelse. Det ble også en fin samtale med elvene om innholdet i bildene og filmen de hadde laget. I tillegg til de fem vinnerne, utstilte vi bilder av et utvalg av finalistene.

To av jurymedlemmene var også med på arrangementet, filmskaper Ulrik Imtiaz Rolfsen og programleder og journalist  Martin Giæver til stede som også snakket om bidragene. Mange av våre veiledere var til stede, og alle var imponert over kvaliteten og standarden på bidragene. Se flere bilder fra dagen

 

Her er vinnerne av bildekonkurransen!

Her er vinnerne av bildekonkurransen!

 

Vi fikk inn mange flotte bidrag til bildekonkurransen vår, og etter krevende juryering har vi nå kåret fem verdige vinnere. Invitasjon til konkurransen gikk til videregående skoler rundt om i landet, og elevene ble utfordret på å lage et bilde (foto, collage, grafisk uttrykk, video, tegning, grafitti) der de skulle vise hva verdighet er for dem.

Juryen har bestått av Ulrik Imtiaz Rolfsen – filmskaper, Anette Trettebergstuen – andre nestleder i Familie og kulturkomiteen på Stortinget, Martin Giæver – journalist og programleder og Agnete Brun – fotograf.

Vinnerne er:

Juryens begrunnelse: Serien forteller om fordommer og hat, og viser hvor urettferdig og uverdig det er. Tankevekkende, fint utført og klar tale. Konseptet er originalt og moderne i uttrykket. Kul idé, veldig i tiden og rett på verdighetsspikeren.

  • Silje Fugleberg og Thea Kristine Almsbakken fra Hamar Katedralskole med videoen: “Video Dignity”

Juryens begrunnelse: Her viser filmskaperne at de behersker video som medium. Filmspråket er moderne og tiltalende. På kort tid får vi se en rekke elementer som er enkle å forstå. Likevel sitter man som seer igjen og grubler over hva man har sett. Filmskaperne har fått skuespillerne til å skinne foran kamera. Dette er rett og slett et lite stykke kunst.

Juryens begrunnelse: Her vises en konkret handling som er så viktig, nemlig å strekke ut en hånd og hjelpe folk som sliter eller er lei seg. Bildet skildrer sårbarhet og omtenksomhet på en vakker måte, og viser at det ikke alltid er så mye som skal til for å gjøre en viktig forskjell. Vi kan alle bidra til å gi andre verdighet ved å bry oss om hverandre og vise omsorg.

Juryens begrunnelse: Layouten er proff. ”Er dette virkelig laget av en elev i videregående skole?” Estetisk, rent og tydelig. Uttrykket er catchy, men du blir nysgjerrig på dette bildet og vil studere det lenge. Et enkelt budskap – alle som skiller seg ut er verdige. Alle er like mye verdt, uansett hvor forskjellige man er.

Juryens begrunnelse: Bildet tar for seg en kompleks og veldig aktuell problemstilling. Mange unge sliter med selvbildet og selvfølelsen på grunn av kroppspress og overdrevent fokus på det ytre. Bildet viser at det ikke er det som det viktigste. ”Du betyr noe”, uansett. Verdigheten har du i kraft av å være deg selv. Rent teknisk er også bildemanipuleringene godt utført.

 

Dagsavisa karikerer GDD

I oppslaget om Global Dignity Day lørdag 17. oktober og i Hege Ulsteins innlegg samme dag gis et negativt og feilaktig bilde av Global Dignity Day.

Mest alvorlig er påstanden om at arrangementet er et slags vekkelsesmøte der vi får ungdom opp på scenen for å fortelle sine vonde og innerste opplevelser, filmer det og legger det ut på youtube.com. Det er ikke rart at Willy-Tore Mørch og Anne Finborud syns det høres skrekkelig ut. Påstanden er selvsagt feil.

I vår håndbok for veiledere står det: ”Det er viktig at ikke elevene oppmuntres til å fortelle for private og vanskelige historier som de kanskje vil angre på senere.” Dette er et sentralt tema i rekrutteringen og opplæringen av veilederne våre, og det er eksplisitt avtalt med skolene at lærerne skal være delaktige i utvelgelsen av historier til plenum, nettopp for å være helt sikre på at vi unngår uheldige episoder. Historiene skal tvert imot være positive og konstruktive og vise konkret hvordan man kan styrke hverandres følelse av å bli sett og verdsatt i hverdagen.

Problemstillingen er snudd på hodet. Utfordringen i klasserommet er først og fremst å løfte historiene fra det banale til mer viktige opplevelser, der vi kommer inn på kjernen av ordet verdighet. Det er ytterst sjelden vi utfordres av private og svært vanskelige historier. I de tilfellene det derimot skjer, er rutinen at eleven skal tas hånd om av kontaktlærer og helsesøster eller annet støtteapparat ved skolen. Historien skal selvsagt ikke deles videre i plenum.

Ved utvalgte skoler har vi filmet elevenes historier i plenum, og i noen tilfeller også delt disse på sosiale medier. De fleste av historiene er hverdagslige og hyggelige eksempler på små ting man kan gjøre for hverandre, som likevel betyr mye. Når vi likevel har valgt å publisere enkelte historier som omhandler vanskeligere temaer som mobbing eller psykiske utfordringer, har det skjedd etter grundig vurdering fra kontaktlærer og skoleledelsen, samt selvsagt med samtykke fra de berørte elevene. Det er også konsekvent historier som har gått bra, der den enkelte elev har fått støtten han trengte, fra gode kompiser, en ansvarsfull lærer eller et velfungerende støtteapparat.

Lærerne som uttaler seg mener også at det pedagogiske opplegget er ullent og meningsløst. Det må de få lov til å mene, men det er underlig at Dagsavisen ikke forsøker å finne skolefolk som mener det motsatte, slik at saken blir mer nyansert. Man kan jo få følelsen av at avisen har bestemt seg for konklusjonen på forhånd. De finnes nemlig, de som mener at opplegget er meningsfullt og viktig.

 

Siden 2010 har over 120.000 elever og 6000 veiledere deltatt på Global Dignity Day. Hvert år har vi fått opplegget evaluert av elever, skoler og de frivillige. Skolene gir svært gode tilbakemeldinger på arrangementet – 19 % gir karakteren 4, 37 % karakteren 5 og 38 % karakteren 6. 93% av elevene som svarer, anbefaler skolen å fortsette med opplegget. Elevene og veilederne rapporterer også at begrepet verdighet blir mer forståelig og konkret.

Målet med Global Dignity Day er å bruke verdighet som utgangspunkt for å bidra til et godt skolemiljø. Det gode skolemiljøet kjennetegnes nettopp av at hver enkelt elev føler seg sett og verdsatt av sine medelever og skolens ansatte. Det skaper trivsel og trygghet, og forebygger mobbing og frafall. Et godt eksempel er Bleiker videregående skole i Asker, som ble med på Global Dignity Day i 2012, og har bygget arbeidet med skolemiljøet rundt konseptet verdighet. Elevundersøkelsene de siste tre årene dokumenterer at mobbingen er redusert, og at motivasjonen for å gå på skolen har økt betraktelig. Det siste året har dette også kommet til uttrykk i bedre mestring og karakterer.

En tredje påstand er at Global Dignity Day stjeler undervisningstid og presser Operasjon Dagsverk og FN-dagen ut av skolen. Det faller på sin egen urimelighet når Global Dignity Day utgjør et totimers opplegg som kun arrangeres for førsteklasse på videregående skole. Alle skolene som er med på Global Dignity Day, har dessuten også Operasjon Dagsverk eller et eget solidaritetsprosjekt. At elevrådene ved mange skoler velger bort Operasjon Dagsverk til fordel for sine egne lokalt tilpassede solidaritetsprosjekter er imidlertid en annen sak, men er uansett ikke Global Dignity sin feil.

Onsdag 21. oktober holdes årets Global Dignity Day med over 1000 frivillige veiledere fra alle sektorer i samfunnet; idretten, frivillige organisasjoner som Røde Kors, Amnesty og Kirkens Bymisjon, næringslivet, høyskoler, kulturlivet, politikken, ungdomsarbeidere i kommunene, helsesøstre, kirker, moskeer, Human-Etisk Forbund, m.fl.

Det er hyggelig å lese evalueringene fra våre frivillige. De rapporterer om ungdom som er engasjerte, viser hverandre omtanke og forsøker å dele tanker og historier om temaet verdighet, som er utfordrende nok for de fleste av oss. De forteller også om lærere som tar oppgaven sin på alvor og brenner både for elevenes faglige og personlige utvikling. Og ikke minst er de imponert over hvordan norske skoleledere gjør sitt beste for å løse den viktige samfunnsoppgaven sin.

Dette er også vår oppfatning. Det er riktig at forventningene til norsk skole er enorme, men det er helt feil at skolene føler seg presset til å jobbe med verdier, holdninger og skolemiljø. Det er tvert imot deres genuine ønske.

Thomas Horne
Daglig leder i Global Dignity Norge

SITA-uke på Røros vgs.

Røros vgs

 

I våres deltok elever fra Røros vgs på en workshop i Oslo, der også Kronprins Haakon var med. Dette har ført et kjempeflott resultat for skolemiljøjobbing ved skolen.

Elevene som var med til Oslo etablerte en prosjektgruppe som skulle komme med ideer til hva vi kunne gjøre her på skolen. Resultatet ble SITA, S står for Samhold, I for Inkludering, T for Trygghet og A for Annerkjennelse. Vi har gjennomført SITA uken denne uken, og prosjektgruppen har gjort en kjempejobb.

De har arrangert ulike gruppearbeid der elevene har vært delt inn i grupper på tvers av klasser/programområder og trinn. Det har vært underholdning i kantina, vi har hatt aktivitetsdag, og vi avsluttet SITA uken med felles lunsj for ansatte og elever. Vi har fått medieoppmerksomhet, og alle jeg har snakket med sier at dette har vært et veldig bra skolemiljøtiltak og et godt tiltak for å forebygge mobbing. Vi gleder oss til Global Dignity Day 21. oktober.

Med vennlig hilsen
 Hilde Knutsen, rektor på Røros vgs.

Her kommer noen bilder fra SITA uka på Røros videregående skole. det er bilder fra oppstart mandag morgen, bli-kjent leker, premieutdeling og felles lunsj. Takk til prosjektgruppa for SITA-uka som beatår av representanter fra elevråd og skolemiljøutvalg.

 

Dignity Day med Aberia Healthcare AS

Global Dignity deltok i våres på verdidag hos Aberia Healthcare AS i Moss der vi sammen fordypet oss i nettopp bedriftens verdier. Aberia Health Care er samarbeidspartner med Global Dignity Norge, og de utfører helse-, velferds- og omsorgstjenester på vegne av offentlig sektor. Dagens målgruppe var ansatte i ungdomsinstitusjonene som Aberia driver.

Aberia Healthcare AS, Moss

 

Bedriftens verdier

Mette Fingarsen og Mette Moe

Mette Fingarsen og Mette Moe

Aberias verdier er trygghet, respekt, toleranse og forutsigbarhet, og disse ble drøftet gruppevis, og akkurat som elevene gjør, delte de ansatt sine historier knyttet opp til disse verdiene. Vi fikk en prat med Mette Fingarsen og Nina Moe etter dagens dont.

– Hvordan har det vært å ha en Dignity Day på jobben?

– Det var kjempebra, dette her er nyttig!, sier Mette. – Det er verdifullt med slike samlinger fordi det bevisstgjør det vi gjør hver eneste dag.

– Når jeg ser på alle disse begrepene og ordene vi kom frem til som beskriver verdiene, så representerer de faktisk det vi utfører i jobbene, så det er greit å bli litt bevisst på det, legger Nina til.

– Ja, vet du hva, det gjør at vi blir enda mer bevisst på hvilken viktig jobb vi gjør, og vi får en enda mer konkret stolthet i oss!,  sier en engasjert Mette.

– Ord og begreper betyr ingen verdens ting hvis vi ikke setter de ut i livet, sier Nina.

– Da tenker jeg at det ligger godt forankret i oss, når vi gjør dette uten at vi reflektere over det, legger Mette til. Om det tar år å videreformidle disse verdiene til de ungene vi jobber med, og at de tar det videre med seg i livet, da kan vi være stolte av oss selv resten av livet.

– I en refleksjonsstund i en tidligere jobb, sa lederen min på den avdelingen jeg jobbet – Du Nina, du gjør mye fint men du skjønner det ikke selv! Det er en tankevekker. Det er godt og viktig å høre at man faktisk gjør noe bra.

– Vi er heldige som jobber i denne bedriften her, blant annet fordi vi har faste ukentlige samlinger der vi reflektere over forskjellige temaer, utveksler erfaringer, og lærer av hverandre hele tiden , sier Mette.

 

Viktig med refleksjon

Visste dere hva dere skulle være med på i dag?

– Nei, kommer det unisont fra Mette og Nina. – Vi visste det hadde noe med Global Dignity Day å gjøre, så vi var spente. Det var flere av oss som kom fordi vi lurte på hva dette var, sier Nina, – Det var flere som hadde hørt om dette.

– Tenker dere at flere kunne hatt nytte av å reflektere på denne måten over verdiene man har i selskapet man jobber i?

– Helt klart ja, og vi driver jo med dette hele tiden egentlig. Men jeg tror at bedrifter som ikke jobber med mennesker, som gjør noe helt annet, de ville kanskje hatt en ekstra nytte av å være med på dette. Alle mennesker burde være mer bevisst dette!, sier Mette

 

Mellommenneskelighet

Nina forteller at hun har jobbet i fosterhjem, beredskapshjem, vært miljøarbeider og slik i 20 år, men at hun har også kjørt asfalt.

– Da jobbet jeg i et helt annet miljø. Jeg sitter og tenker på det noen ganger i refleksjonsmøtene, hvordan jeg så hvordan den gruppen med anleggsarbeidere jeg jobbet mye sammen med, forandret seg gjennom de fire årene jeg kjørte for dem. Noen ganger lagde jeg vafler, sa til gutta jeg jobbet med, jeg synes du er en grei kar jeg, og slike små ting. De sa at det jeg bidro til var så viktig, at det var så bra å få inn en dame, ler Nina. – Det er jo mellommenneskelighet som er så viktig!

Anne Grethe Klæboe

Anne Grethe Klæboe

– Vi kan aldri bli nok kjent!

Dignity Day på Risør vgs. 15. april

Dignity Day på Riøsr vgs.Vi har akkurat avsluttet en Dignity Day på Risør videregående der Kronprins Haakon ledet programmet. Femten modige elever delte sine historier som viste hva de mener ligger i begrepet verdighet. Vi får huket Berit, Jens Henrik og Kim, som alle delte sin fortelling i salen, for en liten prat før de løper hjem etter en litt annerledes skoledag i Risør.

– Hvordan opplever dere skolemiljøet her på Risør vgs?
– Skolemiljøet her er veldig bra, men siden det er mange forskjellig linjer, ser vi ikke alltid så mye til elevene på de andre studieretningene.
Derfor det blir Kim, Berit og Jens Henrik fra Risør vgsmest til at vi er sammen med klassen vår, sier Berit.

– Hva tenker dere er viktig for et godt skolemiljø?
-Vennskap, svarer Jens Henrik kjapt, – at alle er greie med hverandre og respekterer hverandre.
– Det er veldig viktig for meg at man kan føle seg trygg her, sier Berit. Mange i den alderen sliter med press, man skal se bra og fin ut. Det er viktig at alle kan føle at de kan komme og se ut sånn de vil, uten at noen ser ned på dem, eller bli mobbet for det. Det synes jeg vi er flinke til her på Risør vgs!
Selv synes jeg det er kult med folk som tør å kle seg litt annerledes.Kim, Berit og Jens Henrik fra Risør vgs

Med seg i klasserommet hadde de en veileder som ledet samtalen om hva verdighet er, og alle fikk dele sine historier. – Hvordan opplevde dere denne samtalen?
– Vi hadde ganske tilfeldige grupper i vårt klasserom, og jeg var på gruppe med folk som jeg egentlig ikke har snakket så mye sammen til vanlig. Så når alle forteller sin verdighetshistorie får man jo et innblikk i hva de tenker om verdighet, forklarer Berit.

– Jeg lærte egentlig nye ting om medelevene, sier Jens Henrik.
– Hva tenkte dere om historiene dere hørte om i plenum?
– Verdighet som begrep er ikke noe vi har så mye fokus på. Det er viktig at vi får høre hva andre tenker om det og reflektere litt over det selv.

– Hva slags forventninger hadde dere til denne dagen i dag?
– At jeg skulle sitte i salen, og ikke gå opp! utbryter Jens Henrik.
– Jeg sa i alle fall ganske tydelig til kompisen min at jeg skal i alle fall ikke gå opp der å snakke!, men så ble til det det allikevel da. Det var veldig skummel, men det var fint å ha sagt det, ler Kim
– Det ble bedre og bedre når køen gikk bort, legger Jens Henrik til.

– Synes dere denne dagen og dette temaet var viktig å snakke om?
Det kommer et enstemmig – Ja!, fra alle sammen
– Selv om vi har gått sammen i klasse en lang stund nå, er det jo sånn at vi kan aldri blir nok kjent!, er det siste vi hører fra Berit før de fornøyd stikker av gåre.

Global Dignity Day 21. oktober 2015

Global Dignity Day 2015 blir i år på 21. oktober. Vi håper på stor deltakelse blant skolene, og er i gang med å rekruttere 1200 veiledere som er klare til denne viktige refleksjonen med ungdommenen denne dagen. Hold av datoen i kalenderen din!

Vi går inn i 2015, året da FNs tusenårsmål skal være oppfylt. Tre av målene er allerede nådd, halvere ekstrem fattigdom, bekjempe spredningen av HIV/AIDS, malaria og andre dødelige sykdommer og å halvere andelen av mennesker uten tilgang til rent vann. Fortsatt mangler det mye på å sikre utdanning til alle, styrke kvinners stilling, redusere barnedødeligheten og redusere svangerskapsrelatert dødelighet.

For at vi skal nå alle disse målene, kommer vi ikke utenom verdighet, kjernen i Global Dignity. Vi har alle en medfødt oppfatning om at vi er like mye verd som de rundt oss, noe som også blir beskrevet i alle religioner. Vi ser på dette som en fødselsrett, noe som ikke kan tas fra oss av noen eller noe.

Hvordan ville verden sett ut dersom vi alle hadde oppført oss som om alle mennesker betyr noe, at vi verdsatte andres verdighet uavhengig av hvem de er, hvor de bor, hvilket kjønn de har? Når vår verdighet blir krenket setter dette spor. Denne sårbarheten er lik for oss alle. Vi føler oss mindre verdt. Den får oss til å tvile på oss selv, til å stille spørsmålet om jeg er bra eller dårlig.

Alle i Norge kjenner Kardemommeloven, men det er dessverre ikke nok å bare være grei og snill. Vi må gjøre litt mer! Vi må fokusere mer på positive handlinger som styrker dem vi møter på vår vei og bidrar til at de føler seg verdsatt.

Det er derfor det arbeidet dere engasjerer dere i på Global Dignity Day er så viktig. Vi har tid til å stoppe opp to timer å reflektere over begrepet verdighet. Vi har rett og slett en plikt til å fokusere på dette. Selv om vi alle er født likeverdige, har ikke alle lært hvordan vi skal forholde oss til hverandre. Dette må læres. Ved å anerkjenne andres verdighet kan vi unngå konflikter før de oppstår og vi kan legge et grunnlag på skolene der raushet, toleranse og respekt blir reelle verdier og et fundament for et godt skolemiljø, og en plass for trivsel og utvikling. Med ditt viktige bidrag ser vi at svært mange elever synes Global Dignity Day er en bra dag. Som veileder er du med på å så en viktig tanke om verdighet.